نحوه گرفتن اقامت آمریکا، چگونگی و شرایط

در این مقاله قصد داریم شما را با راه های گرفتن اقامت آمریکا آشنا کرده و همه چیز را درباره سوال پر تکرار چگونه اقامت آمریکا را بگیریم؟ توضیح دهیم.

1402-09-30 12:51:52 - sara nazari

گرفتن اقامت آمریکا (اطلاعات اولیه)

قبل از آنکه درباره اقامت آمریکا صحبت کنیم، ابتدا بهتر است تا برای درک بیشتر مطالب شما را با مفهوم اقامت و مهم‌ترین واژه ها و اصطلاحات مهاجرتی مربوط به آن آشنا کنیم :


ویزا آمریکا : مجوزی است که به شما اجازه ورود به خاک آمریکا را می‌دهد. ویزای آمریکا به شکل یک برچسب بر روی صفحه پاسپورت شما چسبانده می‌شود و در عکس زیر می‌توانید نمونه‌ ویزا آمریکا را مشاهده کنید.

اقامت آمریکا : هنگامی که افسر مرزی، گذرنامه و ویزای شما را برای ورود به آمریکا کنترل می‌کند و به شما اجازه ورود به کشور می‌دهد، شما اجازه اقامت در آن کشور را خواهید داشت. حال این اجازه اقامت می‌تواند محدود به زمانی کوتاه باشد که به آن اقامت موقت می‌گویند و یا آنکه این اقامت می‌تواند به مدت طولانی و قابل تمدید باشد که به آن اقامت دائم می‌گویند.


در صورتی که شما اقامت یک کشور را دریافت کنید، پاسپورت آن کشور را ندارید و با پاسپورت کشور اصلی خود و اجازه اقامت در آن کشور به زندگی ادامه خواهید داد.


گرین کارت آمریکا : گرین کارت آمریکا در واقع مجوز اقامت دائم در آمریکاست، کارتی است که با داشتن آن، اجازه زندگی همیشگی در آمریکا را خواهید داشت. منتها دائم بودن به معنای تاریخ انقضا نداشتن این مجوز نیست. گرین کارت دارای اعتباری ده ساله است و پس از اتمام اعتبار به راحتی قابل تمدید است.


در عکس زیر نمونه گرین کارت آمریکا را مشاهده می‌کنید.

پاسپورت یا شهروندی آمریکا : در صورتی که پنج سال گرین کارت آمریکا یا مجوز اقامت دائم آمریکا را داشته باشید. می‌توانید برای دریافت حق شهروندی آمریکا درخواست دهید. در صورتی که شهروند آمریکا شوید به شما پاسپورت آمریکایی اعطا خواهد شد.


با داشتن پاسپورت آمریکا و شهروند این کشور شدن، می‌توانید از تمام حقوق یک شهروند آمریکایی بهره‌مند شوید و حتی به کشورهایی که بدون نیاز به ویزا شهروندان آمریکایی قبول می‌کنند، مسافرت کنید. در عکس زیر می‌توانید پاسپورت آمریکا را مشاهده می‌کنید.

چگونه اقامت آمریکا را بگیریم؟

یکی از اولین شرایط رفتن به آمریکا و دریافت اقامت، اخد ویزای این کشور است. کشور آمریکا به صورت کلی دو نوع ویزا صادر می‌کند که خود این دو نوع ویزا نیز شامل دسته‌بندی‌های گوناگون دیگر می‌شود. این دو نوع ویزا عبارتند از :


ویزای مهاجرتی یا (Immigrant Visa) IV : با داشتن ویزای مهاجرتی به محض ورود به آمریکا گرین کارت دریافت می‌کنید.

ویزای غیرمهاجرتی یا NIV (Non Immigrant Visa) : این ویزاها برای دریافت اقامت موقت آمریکا مورد استفاده قرار می‌گیرند (مانند ویزای تحصیلی) ، در این نوع از ویزاها حتی اگر به شما اجازه کار در آمریکا هم داده شود، اقامت شما از نوع موقت است و حق اقامت دائم در آمریکا را نخواهید داشت. البته راه‌هایی هم وجود دارد که می‌توان با این نوع ویزاها اقامت دائم آمریکا را نیز دریافت کرد که در ادامه آن‌ها را توضیح خواهیم داد.

اخذ اقامت آمریکا با ویزاهای مهاجرتی

ویزاهای مهاجرتی که برای ایرانیان قابل دسترسی هستند، شامل ویزاهای زیر هستند :


ویزای لاتاری گرین کارت (ویزای تنوع نژاد آمریکا)

انواع ویزای خانوادگی ( Family base )

ویزای ازدواج ( CR1 , F2A )

ویزای نامزدی ( K1 )

ویزاهای سرمایه گذاری آمریکا دسته E5 (شامل ویزاهای T5 و C5 و...)

ویزای نخبگان (E1)

ویزاهای مبتنی بر مهارت و تخصص کاری (E2 , E3)

اخذ اقامت آمریکا با ویزاهای غیرمهاجرتی

افرادی که شرایط دریافت ویزای مهاجرتی را ندارند، نباید از مهاجرت به آمریکا ناامید باشند. راه‌هایی وجود دارد که می‌توانید از طریق ویزاهای غیرمهاجرتی وارد آمریکا شوید و سپس با تبدیل نوع ویزا از یک راه اصولی، اقامت دائم آمریکا را به دست آورید. در ادامه این روش‌ها را توضیح می‌دهیم.


ویزاهای غیرمهاجرتی آمریکا برای ایرانیان را می‌توان در سه دسته زیر دسته‌بندی کرد:


ویزاهای توریستی : که در دو نوع B1 و B2 صادر می‌شوند. ویزای توریستی متداول‌ترین ویزای آمریکاست که برای مقاصد توریستی، دیدار خانواده، درمانی و تجاری صادر می‌شود؛ شما با داشتن این ویزا شش ماه زمان خواهید داشت که از تمام ایالت‌های کشور آمریکا بازدید کنید.

ویزاهای تحصیلی آمریکا : در سه نوع M ، F و J صادر می‌شوند، به وسیله این نوع از ویزا می‌توانید در آمریکا به تحصیل بپردازید، این ویزا تحت شرایط خاصی قابلیت تبدیل به اقامت دائم آمریکا را خواهد داشت که در ادامه آن را توضیح خواهیم داد.

ویزای کاری : در حال حاضر دریافت این نوع ویزا، از خارج خاک آمریکا تقریبا غیرممکن شده است.

ویزای تحصیلی آمریکا (مهاجرت با یک روش اصولی و پرکاربرد)

بر خلاف تصور رایج، تحصیل در آمریکا نیاز به داشتن شرایط بسیار درخشان و نخبه بودن ندارد و بسیاری از متقاضیان حتی بدون داشتن مدرک زبان و فقط با مدرک حداقلی دیپلم، امکان مهاجرت به آمریکا از طریق تحصیل را دارا هستند و حتی می‌توانند خانواده خود را نیز به آمریکا ببرند.


از مزایای تحصیل در آمریکا می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :


با تبدیل نوع ویزا، امکان اخذ اقامت دائم آمریکا وجود دارد.

هم تحصیل در دانشگاه های آمریکا و هم تحصیل در مدارس آمریکا امکان‌پذیر است.

امکان همراهی همسر و فرزندان وجود دارد.

همسر متقاضی نیز اجازه تحصیل در آمریکا را دارد.

فرزندانی که پدر و مادرشان ویزای تحصیلی آمریکا را دارند، می‌توانند به رایگان در مدارس دولتی آمریکا تحصیل کنند.

چنانچه در مدت اقامت تحصیلی در آمریکا، صاحب فرزند شوید، نوزاد شما از همان بدو تولد شهروند آمریکا خواهد بود و پاسپورت آمریکایی دریافت می‌کند.

با تحصیل در آمریکا اجازه کار پاره وقت را خواهید داشت و می‌توانید بخشی از هزینه‌های تحصیل و زندگی در آمریکا را جبران کنید.

یک سال پس از فارغ‌التحصیلی نیز می‌توانید در آمریکا بمانید و در این یک سال اجازه کار تمام وقت خواهید داشت.

حتی قبل از اتمام تحصیلات خود در آمریکا، امکان تبدیل نوع ویزای خود را خواهید داشت.


کشور آمریکا به دانشجویانی که با ویزای تحصیلی در این کشور تحصیل می‌کنند، تا یکسال پس از فارغ‌التحصیلی اجازه کار در آمریکا را می‌دهد. پس از یکسال کار دانشجویان می‌توانند تقاضای ویزای H- 1B را داده و به این صورت پروسه تبدیل ویزای تحصیلی به ویزای کار آمریکا را به انجام رسانند. پس از آن بعد از پنج سال می‌توانید درخواست اقامت دائم و دریافت گرین کارت آمریکا بدهید.

ادامه مطالب