تارا 2 هفته پیش

سرطان پروستات چیست ؟

آشنایی با بیماری پروستات در مردان

پروستات چیست ؟

‏سرطان پروستات نوعی سرطان است که در پروستات، غده کوچکی در مردان که بخشی از مایع منی را تولید می کند، ایجاد می شود. این سرطان معمولا در مردان مسن رخ می دهد و دومین نوع شایع سرطان در مردان در سراسر جهان است. علت دقیق آن ناشناخته است، اما عوامل خطر مختلف شامل سن، سابقه خانوادگی و قومیت است. سرطان پروستات می تواند آهسته رشد کند یا تهاجمی باشد و علائم ممکن است شامل مشکل در ادرار کردن، تکرر ادرار، خون در ادرار یا درد در ناحیه لگن باشد. تشخیص زودهنگام، معمولاً از طریق آزمایش خون به نام آزمایش PSA و بیوپسی، به بهبود نتایج درمان کمک می کند. بسته به مرحله و تهاجمی سرطان، گزینه‌های درمانی شامل جراحی، پرتودرمانی، هورمون‌درمانی و شیمی‌درمانی است.‏غده پروستات یک غده کوچک به اندازه گردو در مردان است که در زیر مثانه قرار دارد و مجرای ادرار را احاطه کرده است. با تولید و ترشح مایعی که اسپرم را تغذیه و از آن محافظت می کند، نقش مهمی در دستگاه تناسلی مردان ایفا می کند. این مایع پروستات جزء ضروری مایع منی است که به انتقال و حفظ اسپرم در طول انزال کمک می کند. پروستات همچنین مسئول کنترل جریان ادرار از طریق مجرای ادرار است و به فرآیند ادرار کمک می کند. علاوه بر این، غده پروستات حاوی بافت ماهیچه صاف است که در طول انزال منقبض می شود و به بیرون راندن منی از بدن کمک می کند. به طور خلاصه، غده پروستات برای تولید مثل مردان و کنترل ادرار ضروری است.

سرطان پروستات سرطان پروستات

علت پیشروی سرطان پروستات

‏سرطان پروستات های بزرگ است که به انعکاس مردان به مرحله هشتم و یا نهم در حیات آنها می رسد. به طور معمول، سرطان پروستات در مردان بیش از ۶۰ سالگی بیشتر است و در کشورهای دریانشری تر عواملی مانند گوارش حور، نقطه ورود صاحبان قربانی و نقطه شروع کند در ایجاد سرطان پروستات نقش مهمی دارند. نمودار زیر مشخصات سرطان پروستات را نشان می دهد:


‏سرطان پروستات بسیاری از بیماران در ابتدا مورد پوشش نیست و به خود منتشر نمی کند. سرطان پروستات بیش از ۹۰ درصد به واسطه سلول‌های عادی پروستات منفری ناشی می شود، که با استفاده از روش عملی معمولاً قابل درمان هستند. در برخی از موارد، سرطان پروستات با سرعت کم نمی کند و با درمان جامع مورد نظر قابل کنترل می شود. برخی بیماران در مدت طولانی حیاتی به وسیله درمان هایی مانند شیمتراپی و هراپی در حال برای حیات ناپدید بودند.سرطان پروستات به طور معمول در عین حالی که به مناطق مختلف از غده پروستات منتشر می شود، تغییراتی ایجاد می کند که سطح پروتئین آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA) را بالا برده می کند. سطح PSA در خون مرد خیلی میزان کم است اما هنگامی که سرطان پروستات وجود دارد، میزان PSA خون سطح بالاتری را داشته باشد.


‏به طور معمول، تشخیص سرطان پروستات به واسطه آزمایش پروستات PSA و یا باز بینی فیزیکی وارد رکتوم می شود. نمونه گیری هسته های غده پروستات و تحلیل زیر میکروسکوپ نیز به صورت دودوی برای تشخیص اثر سرطان انجام می شود.در برخی موارد، سرطان پروستات در غده پروستات در مدت طولانی می باشد و در این صورت، سرطان به صورت معمولی تشخیص نمی شود و به واسطه تغییرات به سیستم ادراری به اندازه کافی نیز نمی کند تا بتواند علاوه بر سرطان به طور بیش از انتظار را تشخیص کنیم. برخی از بیماران به واسطه آن برخی از علائم بدنی را احساس می کنند مانند قشنگی یا کم قدرت ادراری.


‏در مواردی که سرطان پروستات به اندازه کافی به سیستم ادراری از طریق نواسنگر بیفت شود، آن را برخی می توانند بتوانند بر روی استخوان از طریق انفرادی انتقال دهند. به طور معمول، این عملیات به طور معمول در اتاق عمل با آسیب به سیستم ادراری و عضلان بردند. به طور کلی، این عملیات برای سرطان پروستات در مراحل پیش بودن مناسب هستند و در مواردی که سرطان به سیستم ادراری به طور کامل انتقال نشده است.فراوانی سرطان پروستات در ایران در حال افزایش است و هر سال تعداد مردان با سرطان پروستات افزایش یافته است. هر سال به طور میانگین هزار نفر از مردان در ایران با سرطان پروستات انتقال یافتند و تعداد بیش از نیمی از آنها به علت تاخیر در پیشگیری و بهترین روش درمان، از طریق انفجاری و به طور کامل در این بیماری از حیات خارج می شوند.


‏هرچه بیشتر آنهایی که خطر ابتلا به سرطان پروستات را در هوش دارند و به طور منظم در مدت تصویری به خاطر اندام از اورژانس کرده و حتی با پزشک خود، گرامی شوند، بهترین ترکیبی از علل و عوامل ابتلا به این بیماری را شناسایی می کنند و به آن برهنگی می کنند تا این بیماری در بیشترین انواع از آن قابل پیشگیری باشد.

‏برای مثال استفاده از روش های پیشگیری کاملاً از کمک به ویژگی های ژنتیکی بیماران بستگی دارد و تنها روش درمان بیماران سرطان پروستات در مراحل پیش بودن علائم به طور کامل و بدون نقص از حیات خارج نمی شوند. لذا به همین دلیل است که همیشه از طریق پزشک خود یا گروه های تأمین صحت برای روش های پیشگیری سرطان پروستات اطمینان حاصل کنید.

تفاوت اندازه پروستات تفاوت اندازه پروستات

علائم سرطان پروستات

‌‏سرطان پروستات تا در مراحل پیش بودن خیلی از علائم ندارد و به طور کلی بیش از ۹۰ درصد از بیماران در ابتدا مورد پوشش نیست و به خود می باشد، بنابراین تشخیص سرطان پروستات به طور معمول با توجه به فرایند بهداشتی و ترموم در تشخیص این بیماری انجام می شود. بنابراین، اگر فردی از علائم زیر را احساس می کند باید با متخص بهداشت تماس بگیرد و به طور منظم بررسی پزشکی دریافت کند:


‌‏1. اگر سرود یا قله سرود در اتاق بینی و احساس قطعی از ادرار داشته باشید، این می تواند علامت سرطان پروستات باشد.


‌‏2. اگر در هر بار که ادرار می کنید خون از مجاری ادراری تاخته شود و در حال ادرار احساس درد کرده باشید، این می تواند علامت سرطان پروستات باشد.


‌‏3. اگر در هر بار که ادرار می کنید درد بیش از عاد در میان ساری دیگری احساس می کنید و درد اصلاً وقتی می باشد که ادرار انجام می شود، این می تواند علامت سرطان پروستات باشد.


‌‏4. اگر حس براق یا شدن در میان ساری دیگری و به معرفی انحالی از وضع ادراری شما باشد و در حال ادرار وقتی احساس می شود و بیش از عاد می تواند از علامت سرطان پروستات باشد.


‌‏5. اگر در هیچ وقت احساس کم قدرت ادراری در بین ساری دیگری داشته باشید و این موضوع با زمان می تواند به وجود سرطان پروستات نشانه گذارد.


‌‏6. اگر در هر بار ادرار می کنید احساس گریز یا قله گریز در میان ساری دیگری و به معرفی انحالی از وضع ادراری شما باشد و در حال ادرار وقتی احساس می شود و بیش از عاد می تواند از علامت سرطان پروستات باشد.


‌‏7. اگر در هر بار ادرار می کنید احساس انگیزه یا کم قدرت انگیزه در میان ساری دیگری و به معرفی انحالی از وضع ادراری شما باشد و در حال ادرار وقتی احساس می شود و بیش از عاد می تواند از علامت سرطان پروستات باشد.


‌‏8. اگر در هر بار ادرار می کنید احساس کم قدرت ادراری در میان ساری دیگری و به معرفی انحالی از وضع ادراری شما باشد و در حال ادرار وقتی احساس می شود و بیش از عاد می تواند از علامت سرطان پروستات باشد.


‌‏9. اگر در هر بار ادرار می کنید احساس کم قدرت ادراری در میان ساری دیگری و به معرفی انحالی از وضع ادراری شما باشد و در حال ادرار وقتی احساس می شود و بیش از عاد می تواند از علامت سرطان پروستات باشد.


‌‏10. اگر در هر بار ادرار می کنید احساس کم قدرت ادراری در میان ساری دیگری و به معرفی انحالی از وضع ادراری شما باشد و در حال ادرار وقتی احساس می شود و بیش از عاد می تواند از علامت سرطان پروستات باشد.


‌‏11. اگر در هر بار ادرار می کنید احساس کم قدرت ادراری در میان ساری دیگری و به معرفی انحالی از وضع ادراری شما باشد و در حال ادرار وقتی احساس می شود و بیش از عاد می تواند از علامت سرطان پروستات باشد.


‌‏اگر فردی از علائم زیر را احساس می کند، احتمال وجود سرطان پروستات بالاتر است. در این صورت باید با متخص بهداشت تماس بگیرید و به طور منظم بررسی پزشکی دریافت کنید.


‌‏در مواردی که سرطان پروستات به اندازه کافی به سیستم ادراری از طریق نواسنگر بیفت شود، برخی می توانند به صورت معمولی تشخیص نمایند و به عنوان مثال، افزایش سطح PSA در خون به وجود می آید. برخی بیماران سرطان پروستات به همین دلیل بدون علائم حیات خارج می کنند و به طور احساسی از سرطان پروستات بیمار هستند. بنابراین، علائم سرطان پروستات باید به عنوان یک نکته برای بیماران است و در هر صورت باید بررسی پزشکی انجام شود.هنگامی که فردی از علائم سرطان پروستات احساس می کند و بررسی پزشکی داده باشد، ممکن است برخی بیماران با درمان هایی مانند شیمتراپی و هراپی در حال برای حیات ناپدید بمانند.

آزمایشات سرطان پروستات

‏آزمایشات سرطان پروستات در تشخیص و تشخیص سرطان پروستات ضروری است. رایج ترین آزمایش ها عبارتند از:


‏1. آزمایش آنتی ژن اختصاصی پروستات (PSA): آزمایش خونی که سطح PSA، پروتئینی که توسط غده پروستات تولید می شود، اندازه گیری می کند. افزایش سطح PSA ممکن است نشان دهنده وجود سرطان پروستات باشد، اما می تواند ناشی از شرایط دیگری مانند التهاب یا هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) باشد.


‏2. معاینه رکتوم دیجیتال (DRE): یک معاینه فیزیکی که در آن پزشک یک انگشت دستکش دار و روغن کاری شده را وارد راست روده می کند تا پروستات را احساس کند و هرگونه ناهنجاری مانند توده یا نواحی سخت را بررسی کند.


‏3. بیوپسی پروستات: روشی که در آن نمونه کوچکی از بافت پروستات برداشته می شود و برای بررسی سلول های سرطانی زیر میکروسکوپ بررسی می شود. نمونه‌برداری معمولاً در صورتی انجام می‌شود که آزمایش DRE یا PSA وجود سرطان را نشان دهد.


‏4. تست های تصویربرداری: تست های تصویربرداری مانند سونوگرافی ترانس رکتوم (TRUS)، تصویربرداری تشدید مغناطیسی (MRI) و اسکن توموگرافی کامپیوتری (CT) می توانند به تجسم غده پروستات و تشخیص هر گونه ناهنجاری از جمله تومورها کمک کنند.


‏5. آزمایش‌های ژنتیکی: آزمایش‌های ژنتیکی می‌توانند تعیین کنند که آیا فردی دارای جهش‌هایی است که خطر ابتلا به سرطان پروستات را افزایش می‌دهد یا خیر. برخی جهش های ژنی مانند BRCA1 و BRCA2 با افزایش خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان مرتبط هستند.


‏ضروری است که با یک متخصص مراقبت های بهداشتی مشورت کنید تا مشخص شود کدام آزمایش برای وضعیت فرد مناسب است، زیرا آزمایش های سرطان پروستات محدودیت هایی دارد و ممکن است نتایج مثبت یا منفی کاذب به همراه داشته باشد.


درمان پروستات درمان پروستات

راه های درمان

‏درمان پروستات عمدتاً بر درمان هیپرپلازی خوش خیم پروستات (BPH) یا سرطان پروستات متمرکز است. گزینه های درمانی بسته به شرایط خاص و شدت آن متفاوت است.


‏برای BPH، درمان های رایج عبارتند از:


‏1. داروها: آلفا بلوکرها (مانند تامسولوسین) و مهارکننده های 5-آلفا ردوکتاز (مانند فیناستراید) می توانند به کاهش علائم و کاهش اندازه پروستات کمک کنند.

‏2. روش های کم تهاجمی: برداشتن پروستات از طریق مجرای ادرار (TURP) یک روش جراحی است که شامل برداشتن بخشی از غده پروستات از طریق مجرای ادرار برای تسهیل جریان ادرار است.

‏3. تغییر شیوه زندگی: ورزش، حفظ وزن مناسب و اجتناب از موادی که دستگاه ادراری را تحریک می کنند، مانند الکل و کافئین، می تواند به مدیریت علائم BPH کمک کند.


‏برای سرطان پروستات، گزینه های درمانی عبارتند از:


‏1. جراحی: پروستاتکتومی رادیکال روشی است که شامل برداشتن کل غده پروستات و بافت اطراف آن است.

‏2. پرتودرمانی: پرتودرمانی خارجی (EBRT) و براکی تراپی (پرتودرمانی داخلی) برای هدف قرار دادن و از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می شود.

‏3. هورمون درمانی: مسدود کردن تولید هورمون های مردانه، مانند تستوسترون، می تواند به کند کردن رشد سلول های سرطان پروستات کمک کند.

‏4. شیمی درمانی: داروهای ضد سرطان برای از بین بردن سلول های سرطانی یا جلوگیری از رشد و گسترش آنها استفاده می شود.

‏5. ایمونوتراپی: این روش درمانی سیستم ایمنی را برای کمک به شناسایی و حمله به سلول های سرطانی تقویت می کند.مشورت با یک متخصص مراقبت های بهداشتی برای تعیین مناسب ترین برنامه درمانی برای شرایط خاص شما ضروری است.