انواع موتور سیکلت در بازار ایران

شناخت انواع موتورها و تاریخچه آن

1403-03-04 20:28:58 - ahmadymina16@gmail.com

موتور سیکلت

موتورسیکلت ها برای اهداف مختلفی طراحی و روانه بازار می‌شوند. حمل‌ونقل، تفریح، مسابقه و طبیعت‌گردی تنها چند نمونه از اهدافی است که افراد مختلف به‌خاطرشان، یکی از مدل‌ها و کلاس‌های موتورسیکلت را انتخاب می‌کنند. عموما موتورسیکلت‌ها به لحاظ قدرت، ابعاد، کاربرد و فرم طراحی به چند کلاس مختلف تقسیم‌بندی می‌شوند. با ما در کارنامه همراه باشید که می‌خواهیم به اتفاق هم سفری به دنیای جذاب انواع موتورسیکلت‌ها داشته باشیم و انواع آن ها را معرفی کنیم.

تاریخچه موتور سیکلت

دایملر رایت واگن به طور گسترده به عنوان اولین موتورسیکلت واقعی جهان در نظر گرفته می شود. به دلیل این اختراع، گوتلیب دایملر اغلب به عنوان پدر موتورسیکلت شناخته می شود و پسرش پل برای اولین بار در نوامبر 1885 سوار آن شد. درواقع وسیله ای که ساخته شده بود همان دوچرخه موتور دار بود که با مواد نفتی، روشن شده و حرکت می کرد.البته اگر موتورسیکلت را کسی به عنوان دوچرخه ای که با نیروی بخار کار کند تعریف کند، نخستین موتورسیکلت آمریکایی بوده است ولی نه به شکل موتورسیکلت های امروزی. این وسیله در نمایشگاه ها و سیرک های آمریکای شرقی در سال ۱۸۶۷توسط «سیلوستر هاروارد روپر» در ماساچوست در معرض دید همگان قرار گرفت.در ابتدای کار تمامی تولیدکنندگان طراحی مدل های سه یا چهار چرخه را در دستورکار خود قرار دادند و این حالت امنیت و اطمینان کافی برای کنترل وسیله و زمین نخوردن راننده را تضمین می کردکه با قوی تر شدن پیشرانه ها و توسعه طراحی بدنه دوچرخه ها توسط سازندگان موتورسیکلت کم کم توسعه یافت.

انواع موتور ها

1. کلاس اسپرت

• کافه ریسر

موتورسیکلت کافه ریسر در کشور انگلستان، نماد موتورسواری است. موتورسیکلت‌های کافه ریس تحت عنوان نام‌های کاستوم، دست‌ساز، خیابان و موتور سنگین تیونینگ جزء موتورهای موردعلاقه طرفداران موتورسواری است. این مدل از موتورسیکلت کلاس استاندارد، به‌عنوان موتورسیکلت مسابقه‌ای هم شناخته شده است که قدمت تولید آن به دهه ۶۰ میلادی در لندن برمی‌گردد.در ابتدا موتور کافه ریسر مانند یک دوچرخه کوچک و سریع بود که به‌مرور مالکان برای آماده‌سازی آن برای مسابقه، بخش‌های اضافی را برداشتند و با موتور و فریم بهتر و بهینه عوض کردند و این‌گونه بود که نژاد جدیدی در موتورسیکلت به نام پورمانتو ایجاد شد. امروزه ازجمله بهترین موتورسیکلت‌های کافه ریسر می‌توان به تریومف تراکستون RS 1200، رویال انفیلد کانتیننتال GT 650، نورتون کماندو CR961 و BMW R NINE T RACER اشاره کرد.

• بابر

این موتورسیکلت تک‌نفره است و طراحی آن نسبت به مدل قبلی ساده‌تر است. موتورسیکلت‌های بابر از طرح‌های اصلی موتورسیکلت‌های کروم‌هارت Cruiser الهام گرفته‌اند، اما با تمرکز بیشتر بر سادگی و استخوان‌بندی طراحی شده‌اند. از ویژگی‌های این مدل موتورسیکلت می‌توان به فریم ساده و بدون اضافات، لاستیک‌های ضخیم و پهن، ترمز‌های قدرتمند، دسته‌های کوتاه و استفاده از قطعات ساده و قابل دسترس، صندلی تنه و به طور کلی طراحی کم‌تزئینی هستند. قسمت جلویی آنها معمولاً کوتاه و قسمت پشتی آنها نیز تا حد امکان کوتاه شده است. موتورهای بابر نیز ا *** راً از نوع وینتج V-twin هستند.

• کلاس اسکوتر

این کلاس موتورسیکلت را در سطح شهر زیاد دیده‌اید. موتورهای به‌صرفه و راحت که برای ترددهای داخل شهری گزینه بسیار مناسبی هستند. در کلاس اسکوتر دیگر کلاچ نداریم و در برخی از مدل‌های آن حتی دنده هم وجود ندارد و تنها با گاز و ترمز سروکار خواهید داشت. حجم موتور اسکوترها در ابتدای عرضه آن‌ها به بازار از ۵۰ تا ۱۵۰ سی‌سی متغیر بود. اما به‌مرور و با افزایش طرفداران این کلاس، حجم‌های ۸۵۰ سی‌سی هم به بازار عرضه شد.انواع مدل‌های موتورسیکلت کلاس اسکوتر، ازجمله اسکوتر کلاسیک، اسکوتر ماکسی، اسکوتر اسپرت و اسکوتر الکتریکی در بازار موجود است. برندهای مختلف از جمله هوندا، یاماها، بی‌ام‌و، سوزوکی و هارلی داویدسون، مدل‌های مختلف اسکوتر را تولید می‌کنند.

• بنای تی ار کی

شاید بتوان گفت که این نوع موتورسیکلت ترکیبی است از موتور مسابقه ای و کروزر به این معنی که عملکرد سرعت و راحتی و قدرت زیاد را یکجا دارا می‌باشند.اگر قصد مسافرت در مسیرهای طولانی چند صد کیلومتر و حتی بیشتر از هزار کیلومتر در نظر باشد استفاده از این نوع موتورسیکلت ها مناسب می باشد.زین پهن و راحت، وجود شیشه جلو جهت جلوگیری از برخورد باد در سرعت زیاد به راننده، وجود محفظه‌هایی برای جاسازی مناسب وسایل مسافرت، تجهیزاتی نظیر رادیو پخش و غیره شرایط بسیار مناسبی را در مسیرهای طولانی فراهم می‌کنند بطوریکه موتورهای تورینگ بهترین وسیله برای سفرهای توریستی هستند. تنها مشکل این نوع موتور سیکلت ها وزن زیاد نسبت به سایر مدل‌ها می باشد تقریبا 360 کیلوگرم و به همین دلیل رانندگی با آنها نیاز به قدرت بدنی بیشتری دارد.انجین های استفاده شده در این موتور سیکلت ها بین 750 سی سی تا 1600 سی سی می‌باشد البته معمولاً در نوع Sport آنها از انجین کوچک‌تری استفاده می‌کنند ولی موتورهای صرفاً مسافرتی دارای حد قل انجین 1100 سی‌سی می‌باشند، به همین دلیل بسیار به ندرت این موتورها را در ایران می‌توانیم مشاهده کنیم.

• یاماها یا هوندا تریل

اين کلاس از موتور سيکلت را بايد وسيله‌اي براي رقابت بين موتورسوار و موتورسيکلت بر سر حفظ تعادل در عين سرعت ناميد. تريال، تست مهارت و دقت در سرعت است. اولويت در ویژگی موتور تریل را مي‌توان وزن بسيار پايين موتور و قدرت قابل دسترس درلحظه‌ي نياز و پاسخ سريع دريچه گاز به فرمان راکب دانست .ویژگی ديگر اين که موتور سوار براي حفظ و تعادل بهتر و بالاتر به صورت ايستاده آن را هدايت مي‌کند. مخزن سوخت دراين کلاس بسيار کوچک و محدود طراحي شده است .از موتورهای تریل فقط برای انجام حرکات نمایشی که نیاز به مهارت در حفظ تعادل و عبور از موانع بلند دارند استفاده شده ولی نیازی به دستیابی به سرعت‌های بالا و طی مسافتهای زیاد در آنها نیست و همچنین تردد آنها در جاهایی غیر از پیست مسابقات ممنوع است. همانند موتور کراس نیز فاقد تجهیزاتی مانند کیلومتر شمار، بوق، راهنما و … بوده و ارتفاع دیواره لاستیک عقب آنها نیز بیشتر از جلو است. از آنجا که وزن کم با قدرت بالا پارامتری مهم در این موتورسیکلت می‌باشد معمولاً از انجین‌های دو زمانه با حجم 125 تا 3000 سی سی در آنها استفاده می‌شود.

• رالی

موتورسیکلت‌های دوگانه یا دو منظوره موتورسیکلت‌هایی هستند که برای سواری در جاده و تفریح در خارج از جاده طراحی شده‌اند. موتورسیکلت‌های دوال اسپرت ممکن است شبیه به موتورسیکلت‌های اندرو باشند، اما از آنجایی که موتورسیکلت‌های دوال اسپرت برای رقابت و مسابقه دادن در نظر گرفته نشده‌اند، ممکن است تکنولوژی کمتری داشته باشد و مجهز به لاستیک‌های دو منظوره و تجهیزات قانونی بیشتر جاده‌ای مانند نشانگرها، آینه و ابزار اضافی باشد. بیشتر موتورسیکلت‌های دوال اسپرت برای سوار شدن در جاده‌های ایالتی و شهرستانی به شماره پلاک نیاز دارند.

• کراس

موتورسیکلت‌هایی طراحی شده برای راندن در پیست‌های خاکی دارای پرش و سرعتی نسبتاً بالا هستند. این موتورسیکلت‌ها دارای یک مخزن سوخت کوچک برای کمک به سبک بودن هستند. سیستم تعلیق طولانی مدت به موتورسواران اجازه می‌دهد تا با سرعت بالا پرش بزنند. موتورسیکلت‌های آفرود موتورکراس انجین‌هایی تک سیلندر دو زمانه یا چهار زمانه هستند که اندازه آنها از ۵۰ سی سی تا حدود ۵۰۰ سی سی متغیر است. تفاوت در قدرت، حجم موتورسیکلت، گشتاور و وزن متغیرهایی هستند که رقابت بین موتورهای دو زمانه و چهار زمانه را متعادل می‌کند.

• اسکرمبلر

ترکیبی از استایل و مشخصات موتورهای قدیمی با موتورهای دو منظوره. این نوع موتورسیکلت ضمن داشتن قابلیتهای آفرود، بیشتر از موتورسیکلت‌های دو منظوره برای استفاده خیابانی مناسب است. به عبارت دیگراین نوع موتور از اصلاح موتورهای خیابانی و افزودن برخی قابلیت های آفرودی ساخته می‌شود در حالی که موتورسیکلتهای دو منظوره از اصلاح موتورهای آفرود و افزودن قابلیتهای خیابانی به دست می آیند. تغییراتی مانند لوله اگزوزسربالا، دسته فرمان عریض تر و لاستیک های آجدارتر ازجمله تغییراتی است که روی موتورهای خیابانی برای ساخت اسکرمبلر انجام می شود.


ادامه مطالب