انواع گونه خرس ها

آشنایی با انواع گونه خرس ها

انواع خرس ها

خرس ها در دنیای ما انواع مختلفی دارد .این حیوان وحشی انواع گوناگونی دارد که غالباً گوشت‌خوار هستند اما از برخی خوراکی‌های گیاهی نیز تغذیه می‌کنند. محل زندگی خرس‌ها بسته به انواع آنها بسیار گوناگون و از جنگل و کوه گرفته تا سرزمین‌های قطبی گسترده‌است. در این مقاله با چند نوع خرس معروف آشنا می شویم .

خرس گریزلی

گریزلی سر بزرگ، صورت بشقاب مانند، گوش های کوتاه و گرد و دم کوتاه دارد و یک قوز عضلانی بزرگ در قسمت فوقانی کمرش قرار گرفته که به این حیوان توانایی و قدرت حفاری کردن می دهد.خرس گریزلی با وجود هیکل درشت خود، می تواند با سرعت حیرت انگیر ۵۶ تا ۶۴ کیلومتر در ساعت بدود.بسیاری از افراد گمان می کنند خرس گریزلی رفتار پرخاش گرانه نسبت به انسان دارد در حالی که در واقع این انسان است که تهدید جدی برای خرس ها محسوب می شود.خرس گریزلی تا آن جا که امکان داشته باشد خودش را از انسان ها دور نگه می دارد و در شرایط خطرناک فرار می کند اما اگر از سوی انسان ها تهدید شود یا توله هایش در معرض خطر قرار بگیرند پرخاش گر شده و رفتار خشنی از خود نشان می دهد، در این مواقع ممکن است به انسان ها یا حیوانات تهدید کننده حمله کند.خرس‌های گریزلی همه‌چیزخوار هستند و از رژیم‌های غذایی فصلی متنوع از جمله جوندگان، حشرات، بچه *** ن‌ها، انواع ریشه‌ها، دانه کاج و علوفه تغذیه می‌کنند. آن‌ها همچنین از لاشه پستانداران بزرگ مانند *** ن و گاومیش تغذیه می‌کنند. گریزلی‌ها در طول تابستان و اوایل پاییز حریصانه غذا می‌خورند تا برای زنده ماندن در ماه‌های سرد و خواب زمستانی که دمای بدن، ضربان قلب، تنفس و متابولیسمشان کاهش می‌یابد، چربی ذخیره کنند.

خرس گریزلی خرس گریزلی

خرس قطبی

این نوع خرس شناگر ماهری است و می تواند با سرعت ۱۰ کیلومتر در ساعت شنا کند. موهای میان تهی او را در شنا کردن و همین طور در برابر سرمای قطب کمک می کند. و در شکار خوک آبی مهارت خاصی دارد. او می گردد و سوراخی را که خوک برای رفتن به داخل آب روی یخ ایجاد کرده پیدا می کند و بعد با حوصله منتظر می ماند تا خوک برای نفس کشیدن به سوراخ برگردد.خرس های قطبی در قطب شمال زندگی می کنند چون آن ها کاملا می توانند در دمای یخبندان قطب دوام بیاورند. بدن خرس های قطبی با لایه هایی از چربی عایق بندی شده و دو لایه خز سفید و کلفت هم روی آن را پوشانده است، سفید بودن خزهای این حیوان باعث می شود که آن ها توسط شکارچیان دیگر شناسایی نشوند .غذای خرس را بیشتر ، خوک های دریایی تشکیل می دهند. اما گاهی پستانداران دیگر، تخم پرندگان، لاشه های افتاده بر ساحل و سبزیها را نیز می خورد.

خرس قطبی خرس قطبی

خرس سیاه آمریکایی

خرس سیاه آمریکایی جانوری باهوش، بزرگ‌پیکر، بیشتر شب‌زی و کف‌رو است، به‌گونه‌ای که همانند آدمی بر روی استخوان‌های کف پا راه می‌رود. همچنین خرس سیاه آمریکایی به‌جز زمان زادآوری، جانوری تنهازیست است. از دیگر ویژگی‌های این خرس، درختی بودن آن است. خرس سیاه آمریکایی از بزرگ‌ترین پستانداران درختی به‌شمار می‌رود و برای فرار یا خوابیدن به روی درختان می‌رود.خرس‌های سیاه آمریکایی می‌توانند با سرعت ۴۰ تا ۴۸ کیلومتر بر ساعت بدوند. خرس سیاه هرچند بیشتر گیاه‌خوار است اما رفتاری پرخاش‌گرانه نسبت به انسان دارد و حملهٔ بدون هشدار این جانور به انسان بارها گزارش شده‌است.

خرس سیاه آمریکایی خرس سیاه آمریکایی

خرس سیاه آسیایی

این خرس به خانواده‌ی اورسیدای تعلق دارد و از نظر اندازه، ظاهر و ویژگی‌های رفتاری‌اش بسیار شبیه به خرس سیاه آمریکایی به نام است. در نتیجه پیشنهاد شده که هر دوی این گونه‌ها اجداد مشترکی در حدود چهار میلیون سال قبل داشته‌اند. علاوه بر این، برخی دانشمندان مطرح کرده‌اند که خرس سیاه آسیایی ممکن است جد گونه‌هایی از خرس‌های موجود دیگر باشد.خرس سیاه آسیایی، خز سیاه ضخیمی با تکه‌ی وی شکل سفید رنگ مشخص روی سینه‌ی خود دارد. در واقع این یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌ها است.این خرس، دارای سر بزرگ و گوش‌های زنگی شکل است که نسبتاً بلندتر از گونه‌های خرس‌های دیگر است.این گونه‌های خرسی، پوزه‌ی بسیار طویلی دارند که حس بویایی خیلی قوی به آنها می‌دهد. این حس، حیوان را قادر می‌سازد که محل غذا را بیابد و محیط اطراف خود را شناسایی کند.اما همانند بیشتر گونه‌های دیگر خرس، حس بینایی و شنوایی آن ضعیف است.


خرس سیاه آسیایی خرس سیاه آسیایی