همه چیز درباره رشته حقوق

هر آنچه که راجب رشته حقوق باید بدانید !

1402-09-24 18:32:03 - تارا

رشته حقوق

رشته حقوق یکی از پرطرفدار ترین و جذاب ترین رشته های کنکور گروه آزمایشی انسانی است و هرساله رتبه های برتر گروه انسانی در رشته حقوق دانشگاه های برتر ایران پذیرش می شوند. این رشته بسیار گسترده است و جنبه ها و ابعاد مختلف زندگی بشر را در سطح خرد و کلان دربر می گیرد و همه افراد به گونه های مختلف به دانش حقوق نیازمندند و از آن بهره می برند.

رشته حقوق ناظر بر تمام روابط اجتماعی مردمان یک سرزمین است که آثار حقوقی دارد. روابط اجتماعی شامل دایره ی گسترده ای از ارتباطات می شود. درواقع حقوق قوانین و مقررات ناظر بر همه این رابطه هاست. ارتباطاتی چون ارتباط بین دولت و مردم، ارتباط میان مردم، ارتباط میان دولت ها، ارتباط میان قوای سه گانه و ... موضوع رشته حقوق است. حقوق به موضوعاتی مثل مالکیت، قراردادها، مسئولیت های اشخاص، قوائد مربوط به ارث، وصیت، ولادت، اقامتگاه اشخاص، مسئولیت های ناشی از حوادث، و ... می پردازد. در مقطع کارشناسی دانشجویان حقوق به مطالعه مقدماتی علم حقوق می پردازند؛ چراکه این رشته بسیار گسترده است و دانشجویان می توانند در مقاطع بالاتر تحصیلی به صورت تخصصی وارد یکی از شاخه ها و گرایش های حقوق شوند.


وظایف مهم حقوقدان

• تحقیق و تجزیه و تحلیل مواد قانونی و نظریه های مکاتب مختلف علم حقوق

• ارائه مشاوره های حقوقی به مراجعه کنندگان

• تهیه پیش نویس ها، قراردادها، و نامه ها برای درج در پرونده و پیشبرد امور حقوقی

• جمع آوری و نگهداری مستندات و مدارک مربوط به پرونده

• اجرای مورد وکالت به طور کامل

• گزارش حساب دوره وکالت به موکل؛ یعنی وکیل باید درباره تمام اقداماتی که از طرف موکل خود انجام داده به موکل گزارش دهد.

• رعایت مصلحت موکل

• انجام کلیه کارهای مربوط به ثبت، تغییرات در ساختار، انحلال شرکت ها و ...( عمدتا در شرکت های خصوصی)

• رسیدگی به شکایات و دعاوی حقوقی و اداری

• ارائه اطلاعات لازم و انجام امور حقوقی مربوط به انواع مناقصه ها، مزایده ها و ...

• تحریر دعاوی شامل بازپرسی و دادیاری

• تحریر ادله (معاینه محل و استماع گواهان محلی و استماع اظهارات متداعین معذور از حضوردر دادگاه)


مزایا و معایب رشته حقوق

• رشته حقوق از منزلت و در آمد خوبی در جامعه برخوردار است. به طوری که اگر شما در یک دعاوی موفق شوید، سیل مراجعه کنندگان به دفتر شما سراریز می شود.

• از سختی های رشته حقوق کار زیاد و زمان کاری نامشخص آن است. کارشناسان حقوق در دل ماجراهای گوناگون و گاها خشن مثل داستان های جنایی و قتل قرار می گیرند و باید روحیه بالا و توانایی تحمل اضطراب را داشته باشند. همچنین تعداد فارغ التحصیلان رشته حقوق بسیار زیاد هستند و تا حدودی این رشته در جامعه اشباع شده است؛ به همین دلیل بازار رقابتی بین آن ها وجود دارد و وکلا و حقوقدانانی موفق اند که تجربه، مهارت و توانمندی بیشتری داشته باشند.


بازارکار و درآمد رشته حقوق

اگر وکیلی با تجربه و ماهر و یا حداقل در چند دعاوی موفق شده باشید، بازار کار و در آمد خوبی در انتظار شماست و برعکس؛ اگر ناموفق باشید چندان به کسب درآمد بالا دل خوش نکنید. باوجود این چون در دوره لیسانس مقدمات حقوق خوانده می شود، برای بازار کار خوب در حقوق ادامه تحصیل تا مقطع کارشناسی ارشد به دانشجویان توصیه می شود.

فارغ التحصیلان رشته حقوق می توانند با شرکت در آزمون های استخدامی به عنوان مشاور حقوقی در سازمان های دولتی مثل شهرداری ها، بخش داری ها، دانشگاه ها، بانک ها، وزارت خانه ها ، ادارات ثبت اسناد و املاک ، شرکت های خصوصی و ... مشغول به کار شوند. درواقع می توان گفت همه واحدهایی که دارای شخصیت حقوقی هستند نیاز به مشاور حقوقی دارند.

علاوه بر این، آن ها می توانند اقدام به تاسیس دفتر اسناد رسمی و دفتر ازدواج و طلاق و یا دفتر وکالت خصوصی خود کنند یا به عنوان کارمند در این دفترها زیر نظر حقوقدانان فعالیت کنند. نمی توان درآمد قطعی برای وکلا و حقوقدانان در نظر گرفت. کارمندان دولتی مطابق قانون وزارت کار حقوق می گیرند اما افرادی که در حوزه خصوصی کار می کنند، با توجه به نوع کار می توانند حقوق بالایی دریافت کنند.


رشته حقوق برای مهاجرت

واحدهای درسی رشته حقوق در ایران با سایر کشورهای دنیا متفاوت است؛ به همین دلیل مهاجرت براساس اندوخته های خود از کلاس های درس حقوق با دشواری هایی همراه است، اما غیرممکن نیست. همچنین در بعضی رشته ها مثل حقوق بین الملل یا حقوق بشر امکان مهاجرت آسان تر است. در آمد رشته حقوق در بسیاری از کشورها بالاست اما لازمه کسب درآمد بالا داشتن مهارت ها و استعدادهای لازم برای رشته حقوق است. برای مثال میانگین حقوق وکلا در ایالات متحده آمریکا سالانه 166 میلیون یورو و در فرانسه 110 میلیون یورو بوده است. همچنین در کشورهای شرقی مثل سنگاپور میانگین درآمد سالیانه یک وکیل 78 میلیون یورو است که رقم قابل توجهی است.

شاخه های رشته حقوق

علم حقوق به دو بخش کلی حقوق عمومی و حقوق خصوصی و از نظر قلمرو اجرایی به دو بخش حقوق داخلی و حقوق بین الملل تقسیم می شود. برای تحصیل در رشته حقوق، ابتدا پس از شرکت در کنکور علوم انسانی و انتخاب رشته حقوق، می توانید مدرک لیسانس این رشته را کسب کرده و پس از دریافت لیسانس نیز می توانید در آزمون وکالت و قضاوت، آزمون سر دفتری اسناد رسمی و آزمون کارشناسی ارشد حقوق که دارای چندین گرایش است، شرکت کنید.


ادامه مطالب