ارامیس 2 ماه پیش

وابستگی اضطرابی چیست ؟

روانشناختی وابستگی اضطرابی

وابستگی اضطرابی چیست ؟

وابستگی اضطرابی به افرادی می گویند که همیشه نگران و مضطرب اند. آن ها در مورد هر چیزی که در رابطه وجود دارد احساس اضطراب می کنند و مدام نگران بروز مشکل در روابط شان هستند.این افراد معمولا نیازمند تلقی می‌شوند. اگر مراقب اصلی شما به طور مداوم نیازهای شما را پشتیبانی نکند یا تنها زمانی به شما توجه کند که آنها را صدا می کنید، احتمال شکل گیری این نوع دلبستگی زیاد است. این نوع دلبستگی برای افرادی که والدینشان اغلب برای کار به سفر می‌روند یا مدام سرکار هستند، رایج است. یا، افرادی که والدینشان در حال گذراندن مشکلات خود بودند: طلاق، از دست دادن شغل، مرگ والدین، افسردگی و غیره.

وابستگی اضطرابی به چه شکل خود را نشان می دهد ؟

از آنجایی که این افراد از ترک شدن واهمه دارند می خواهند از وجود طرف مقابل مطمئن شوند. به همین خاطر از فرد مقابلشان می خواهند بیشتر به آن ها توجه کند. آن ها فکر می کنند که اگر به طور مستمر جلوی چشم افراد باشند از رفتنشان جلوگیری می کنند و مانع از فراموش شدنشان می گردند.افرادی که با دلبستگی اضطرابی دست و پنجه نرم می کنند ممکن است رفتارهای خودتخریبی را پیش بگیرند و به خودشان اسیب هم برسانند. این افراد با خودشان فکر می کنند که اگر بیمار شوم یا اسیبی ببینم حتما دیگران بیشتر از قبل از من مراقبت می کنند. برای همین دست به آزار و اذیت خودشان می زنند تا مراقبت شما را دریافت نمایند و جلوی رفتنتان را بگیرند.واضح است که حسادت در هر رابطه عاشقانه ای ممکن است خودش را نشان دهد. اما حسادتی که در این افراد وجود دارد می تواند فراتر از ترسی باشد که افراد معمولی تجربه می کنند.افرادی که دلبستگی اضطرابی دارند حتی به دوست دوستشان هم حسادت می کنند. همیشه با خود فکر می کنند بالاخره یک نفر بهتر از آن ها پیدا می شود و جایش را در قلب افراد می گیرد. حتی این ترس در میان خانواده هم می تواند بروز کند. حسادت به خواهر یا برادر از جمله این موارد است.اعتماد به نفس پایین باعث می شود ترس از ترک شدن در این افراد وجود داشته باشد. آنها به راه هایی فکر می کنند که شریک زندگیشان آنها را رها کند. آنها به جای زندگی در لحظه، موقعیت های فرضی را تصور می کنند. آنها درباره آنچه از رابطه می خواهند شفافیت ندارند. و اما مهم ترین رفتار آن ها اطمینان خاطر استترس و احساسات منفی باعث می شود تا به طور دائم خواستار اطمینان خاطر از طرف شریک زندگی شان باشند. هر زمان و هر لحظه، برای سنجش عشق همسرشان، رفتار او را بررسی می کنند. آنها دائماً شریک زندگی را با سؤالاتی از جمله منو دوست داری؟ کلافگی ایجاد می کند.

علائم وابستگی اضطرابی علائم وابستگی اضطرابی

راه های درمان وابستگی اضطرابی

شما سناریوهای پیچیده ای را در ذهن خود ایجاد می کنید و تمایل به اغراق در آن دارید. اگر می دانید این الگوی شماست، هر وقت احساس کردید تصورات شما زیاد است، کمی وقت بگذارید. بعد از آرام شدن، اوضاع را مجدداً تجزیه و تحلیل کنید، با شریک زندگی خود صحبت کنید و سپس تصمیم گیری کنید.دلبستگی اضطراب آور ممکن است ناامید کننده به نظر برسد، اما وقتی مسئله را متوجه شوید و در تلاش برای تغییر باشید، پس از مدتی تعجب خواهید کرد که زندگی چقدر زیباست. شما قادر خواهید بود بدون قید و شرط عشق را دریافت کرده و یک رابطه سالم و مطمئن برقرار کنید با این حال، به یاد داشته باشید که هیچ قرص جادویی برای غلبه بر دلبستگی اضطرابی در یک روز وجود ندارد.کردن چیزی که از کودکی همراه شما بوده، کار ساده ای نیست. در چنین حالتی با شریک زندگی خود صحبت کنید و به دنبال درمان حرفه ای باشید.


وابستگی اضطرابی به شکل نشان می دهد؟

به طور کلی، تصور می شود که حدود 50 درصد از مردم سبک دلبستگی ایمن دارند، در حالی که بقیه در سبک های مختلف ناایمن قرار می گیرند.با این حال، اختلال اضطراب جدایی یک اختلال اضطرابی مرتبط با دلبستگی است که به طور کلی در حدود سن 6 یا 7 سالگی تشخیص داده می شود.کودکان مبتلا به اختلال اضطراب جدایی ممکن است از رفتن به مدرسه امتناع کنند، ترس از جدایی از والدین داشته باشند، کابوس ببینند و شکایات فیزیکی مانند سردرد یا معده درد را تجربه کنند.در حالی که بیشتر کودکان این مشکل را تجربه می کنند، می تواند تا نوجوانی و بزرگسالی ادامه یابد.یکی دیگر از تشخیص‌های مرتبط، اختلال دلبستگی واکنشی است. کودکان مبتلا به این اختلال در هنگام ناراحتی به دنبال آرامش نیستند یا به آن پاسخ نمی‌دهند. آنها همچنین ممکن است پاسخگوی دیگران نباشند، عاطفه مثبت محدودی داشته باشند و تحریک پذیری غیرقابل توضیحی داشته باشند. این اختلال ناشی از بی توجهی در دوران کودکی است.

وابستگی اضطرابی از کودکی شکل می گیرد وابستگی اضطرابی از کودکی شکل می گیرد