خشم انسان

شناخت یکی از شاخص نیمه تاریک انسان؛خشم

خشم انسان

خشم انسان یک احساس پیچیده است که می تواند به طرق مختلف ظاهر شود. این یک پاسخ طبیعی به احساس تهدید، بدرفتاری یا ناامیدی است. خشم اغلب از یک بی عدالتی ادراک شده یا نقض مرزهای فرد ناشی می شود. در حالی که این یک احساس رایج است، خشم بیش از حد یا کنترل نشده می تواند عواقب منفی بر سلامت جسمی و روانی داشته باشد

تاثیر خشم انسان بر بدن

هنگام تجربه خشم، بدن آدرنالین و سایر هورمون های استرس ترشح می کند و فرد را برای پاسخ جنگ یا گریز آماده می کند. این می تواند منجر به افزایش ضربان قلب، افزایش فشار خون و عضلات منقبض شود. خشم مزمن می تواند به ایجاد مشکلاتی مانند فشار خون بالا، بیماری قلبی و ضعف سیستم ایمنی کمک کند.از نظر سلامت روان، خشم حل نشده می تواند منجر به افزایش استرس، اضطراب و حتی افسردگی شود. این می تواند روابط را تحت فشار قرار دهد، بر قابلیت های تصمیم گیری تأثیر بگذارد و مانع رفاه کلی شود. عصبانیت علائم اختلال اضطراب فراگیر را، که با اضطراب و نگرانی بیش از حد و مختل شدن زندگی فرد شناخته میشود، تشدید میکند. نه تنها افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر بیشتر عصبانی میشدند، بلکه خصومت به خصوص همراه با خشم درونی و سرکوب شده سهم زیادی در تشدید علائم اختلال اضطراب فراگیر داشت .خطر سکته مغزی از لخته خون به مغز یا خونریزی درون مغز در طی دو ساعت پس از طغیان عصبانیت وجود دارد. در بدن افراد ماده ای به نام آنوریسم هورمونی که در یکی از رگ های مغز وجود دارد، قرار گرفته است که طبق تحقیقات انجام شده شش برابر بیشتر خطر پارگی این آنوریسم در یک فرد با حالت عصبانیت وجود دارد.یادگیری مدیریت خشم از طریق مکانیسم‌های مقابله‌ای سالم مانند تمرکز حواس، تکنیک‌های تمدد اعصاب و ارتباط مؤثر می‌تواند به افراد کمک کند تا احساسات خود را به‌طور سازنده‌تری هدایت کنند

تاثیر خشم انسان تاثیر خشم انسان

عصبانیت چگونه خود را نشان می‌دهد؟

گاهی نیز افراد پرخاشگر خشم خود را به‌طور مستقیم ابراز نمی‌کنند ولی به‌طور غیرمستقیم به افراد دیگر یا وسایل ضربه می‌زنند. به این روش پرخاشگری انفعالی می‌گویند مثل کسی که خشم خود را به‌صورت ضربه و آسیب رساندن به وسایل فرد مقابل نشان می‌دهد. یا پشت سرش بدگویی می‌کند. به عبارتی برخی افراد علیرغم احساس خشم، کاری نمی‌کنند که فرد متوجه خشم مستقیم آن‌ها شود ولی به‌طور غیرمستقیم به آن‌ها ضربه می‌زنند. این روش بدترین شیوه ابراز خشم است.برخی افراد هنگام احساس خشم، رفتارهای پرخاشگرانه‌ای از خود نشان می‌دهند، به‌طور مثال با صدای بلند داد می‌زنند، ناسزا می‌گویند، دیگران را کتک می‌زنند، و وسایل را پرت می‌کنند. به‌عبارت‌دیگر با رفتار خود به نحوی به دیگران یا وسایل آسیب می‌رسانند. مردم چنین رفتاری را ناخوشایند می‌دانند و اگرچه در کوتاه‌مدت آنان ممکن است به اهداف خود برسند ولی در بلندمدت مجبور به تحمل تنهایی خواهند بود.

شناخت خشم

شناخت و ابراز خشم به روشی سالم، به جای سرکوب کردن یا شلاق تکانشی ضروری است. با توسعه هوش هیجانی و تمرین خودآگاهی، افراد می توانند انرژی خشم را برای رسیدگی به مسائل اساسی و تلاش در جهت راه حل ها به کار گیرند. جستجوی کمک حرفه ای از درمانگران یا مشاوران نیز می تواند بینش ها و ابزارهای ارزشمندی برای مدیریت موثر خشم ارائه دهد.در نتیجه، درک ماهیت خشم انسان و اتخاذ راهبردهای مقابله ای سالم برای حفظ تعادل عاطفی و بهزیستی کلی بسیار مهم است. با پرداختن به خشم به شیوه ای سازنده، افراد می توانند احساسات خود را به طور مؤثرتری هدایت کنند و روابط سالم تری با خود و دیگران ایجاد کنند.تفسیر ما از موقعیت، بیش از خود آن موقعیت اهمیت دارد. این تفاوت بین افراد در بروز احساسات ناشی از تفاوت در ارزیابی‌های اولیه آن‌هاست تحریف‌های شناختی، تفکرات شناختی معیوب و باورهای افراد، نحوه واکنش آن‌ها را نسبت به یک مسئله واحد، متفاوت می‌سازد.

شناخت خشم شناخت خشم

روش‌های کنترل خشم

دادن فاصله زمانی به خود و ترک موقعیت خشم برانگیز، گاهی اوقات بهترین راه‌حل ممکن به‌منظور جلوگیری از ابراز ناسازگارانه خشم است. البته این روش موقتی است و باید مسئله در فرصتی بهتر و پس از دست یافتن به آرامش مجدداً بررسی شود.بیان و ابراز کردن مناسب خشم، مشاوره گرفتن، دارو درمانی و روان درمانی اشاره کرد. البته لازم است ابتدا نیازهای خود و روش‌های برآوردن آن‌ها را بدون آزار رساندن و آسیب زدن به دیگران بیاموزیم. انسان خشمگین حق به جانب بوده و انتظار دارد همه چیز مطابق میل و خواسته‌ی او باشد. ضرورت ابراز مناسب خشم، شناخت احساسات و بالغانه رفتار کردن می‌باشد. باید با بیان تاکیدی و نه تهاجمی و با احترام و ارزش قائل شدن برای دیگران با آن‌ها صحبت کرد و از راه حل‌های منفی می‌توان به قطع ارتباط با افراد و حذف صورت مسئله اشاره کرد.از جمله راه حل‌های مثبت می‌توان به دوش گرفتن، راه رفتن و خوردن یک لیوان آب اشاره کرد و از راه حل‌های منفی می‌توان بدگویی و سرکوبی هیجان خشم را اشاره کرد.برای کنترل خشم می‌توان از روش‌های دارو درمانی و رفتار درمانی استفاده کرد. برای استفاده از روش رفتار درمانی لازم است با ممارست و تمرین و داشتن اراده و پشتکار زیاد به تغییر عادت‌ها و رفتارها اقدام نمائیم. برای داشتن برخورد مناسب با خشم، باید ۴ مورد پذیرش خشم، ابراز خشم و ارزیابی خشم را به کار ببریم. خشم احساسی است که باید جدی گرفته شده و بررسی شود. همچنین با استفاده آزمون شما می‌توانید به شناخت دقیقی از روش های کنترل خشم خود دست یابید.

روش‌های کنترل خشم روش‌های کنترل خشم