کراتین یک ماده فوق‌العاده برای بدنسازان

کراتین چه فوایدی برای بدنسازان دارد ؟ و انواع آن ها چیست ؟

1402-10-23 16:35:43 - تارا

کراتین ماده فوق‌العاده برای بدنسازان

کراتین یک ماده فوق‌العاده برای بدنسازان و ورزشکاران است. این ماده می‌تواند انرژی لازم برای انجام فعالیت‌های بدنی را تامین کند. به همین دلیل بسیاری از ورزشکاران برای تقویت عضلات و افزایش عملکرد مغز، مکمل‌های حاوی کراتین مصرف می‌کنند. برخلاف آنچه که تصور می‌شود، مصرف کراتین بدنسازی عوارض یا خطرات خاصی ندارد.

جالب است بدانید، کراتین به صورت طبیعی در سلول‌های عضلانی بدن وجود دارد. این ماده به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر وزنه بزنید یا فعالیت‌های ورزشی با شدت بالا انجام دهید. بیشتر کراتین مورد نیاز بدن، از طریق تغذیه تامین می‌شود. به عنوان مثال مواد غذایی مانند گوشت گوسفند یا گوشت مرغ، باعث تجمع کراتین در بدن می‌شود. تغییرات هورمونی مانند افزایش سطح تستوسترون، به ذخیره سازی کراتین کمک می‌کند.


انواع کراتین

1. کراتین مونوهیدرات خالص

یکی از مهم‌ترین انواع کراتین بدنسازی، کراتین مونوهیدرات خالص است که طرفداران بسیار زیادی دارد. این ماده معمولاً به صورت پودر یا کپسول وارد بازار می‌شود و رنگ سفیدی دارد. همچنین بو یا مزۀ خاصی ندارد. کراتین مونوهیدرات پودری، تفاوت چندانی با کراتین کپسولی ندارد. شما می‌توانید با توجه به علاقه خود، یکی از انواع کراتین مونوهیدرات خالص را انتخاب کنید. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید، اندازه دانه‌های کراتین است. هر چقدر دانه‌ها ریزتر باشند، بهتر در بدن جذب می‌شوند.

2. کراتین به همراه گلوتامی

از دیگر انواع کراتین بدنسازی، کراتین به همراه گلوتامین است. کراتین و گلوتامین می‌توانند باعث افزایش حجم مایعات درون سلول‌های عضلانی شوند. به همین دلیل معمولاً به صورت همزمان مصرف می‌شوند تا اثرات بهتری رویبهبود قدرت عضلات داشته باشند. این مکمل باعث رشد و ریکاوری عضلات می‌شود و یک گزینه کاملا مناسب برای افرادی با جثه‌ کوچک است.


3. کراتین مونوهیدرات به همراه گلوکز

مکمل دیگر، کراتین مونواهیدرات به همراه گلوکز است. در صورتی که گلوکز همراه با کراتین مصرف شود، به شکل بهتری در بدن جذب می‌شود. همچنین اثر انسولین را در بدن تقویت می‌کند.

4. کراتین مونوهیدرات مایع

مطالعات نشان می‌دهد کراتین مایع، به شکل بهتری در درون سلول‌های عضلانی جذب می‌شود. به همین دلیل، کراتین مونوهیدرات، مایع تولید شده است تا قابلیت جذب این ماده را در بعداً افزایش دهد. زمانی که کراتین مونوهیدرات خالص مصرف می‌کنید، صورت شما کمی پف آلود به نظر می‌رسد. اما کراتین مونوهیدرات مایع، باعث پف کردن صورت یا بدن نمی‌شود.

5. کراتین اتیل استر و کری ـ آلکالین

کراتین اتیل استر به دو شکل کپسول و پودر وارد بازار می‌شود و از محبوبیت خوبی برخوردار است. کراتین کری ـ آلکالین نیز به صورت کپسول، پودر یا مایع وارد بازار می‌شود.


فواید مصرف کراتین

افزایش قدرت و عملکرد عضلات

یکی از اصلی‌ترین مزایای مصرف کراتین در بدنسازی افزایش قدرت و عملکرد عضلات است. کراتین با افزایش میزان آدنوزین تری‌فسفات (ATP) در عضلات، به عضلات کمک می‌کند تا انرژی بیشتری برای تمرینات ورزشی تولید کنند. این امکان را به شما می‌دهد که وزن‌های سنگین‌تری را بلند کرده و تمرینات شدیدتری انجام دهید.

افزایش حجم عضلات:

کراتین همچنین می‌تواند به افزایش حجم عضلات کمک کند. با افزایش توانایی عضلات در انجام تمرینات با وزن‌های سنگین، عضلات شما به طور طبیعی بزرگ‌تر می‌شوند و حجم آنها افزایش می‌یابد.


کاهش وقوع کمردرد:

مصرف کراتین می‌تواند به کاهش وقوع کمردرد پس از تمرینات فشرده کمک کند. این ماده با افزایش تولید ATP، به عضلات کمک می‌کند تا به سرعت به وضعیت اولیه خود بازگردند و از درد و التهاب جلوگیری می‌کند.

انجام تمرینات با وزن های سنگین

برای بدنسازانی که به تمرینات با وزن‌های سنگین علاقه دارند، مصرف کراتین می‌تواند عملکرد آنها را بهبود بخشد. با افزایش توانایی عضلات در تحمل وزن‌های سنگین، تمریناتی مثل شناوری و پنج پرس با وزن‌های بالا را به راحتی انجام دهند.

همچنین، مهم است به مقدار و زمان مصرف کراتین توجه کنید. معمولاً بهترین روش مصرف کراتین به صورت دوره‌های چرخه‌ای است، به این معنی که به مدت چند هفته مصرف می‌کنید و سپس دوره استراحت دارید. همچنین، مصرف کراتین را با یک منبع کربوهیدراتی مثل عسل ترکیب کنید تا جذب بهتری داشته باشد.

به هر حال، قبل از شروع هر نوع مکمل یا تغذیه خاصی برای بدنسازی، بهتر است با کارشناسان تمرین فیت کلاب مشورت کنید تا متناسب با نیازهای شخصی و وضعیت سلامتی خود تصمیم بگیرید.

کراتین و ترموژنز:

ترموژنز به معنای تولید گرما در بدن است. مصرف کراتین می‌تواند به افزایش ترموژنز بدن کمک کرده و در نتیجه، افزایش سرعت متابولیسم و سوزاندن چربی‌های اضافی را تسهیل کند. این برای بدن‌سازانی که به دنبال کاهش چربی و افزایش تعداد عضلات هستند، بسیار مفید است.


ادامه مطالب